Du er ikke logget ind | Log ind

Sikker handel på RE*DO


Gode råd
  • Bed sælger om den originale kvittering eller garantibevis, hvis dette haves.
  • Aftal med sælger hvilke rettigheder du har hvis varen ikke er i orden. Skriv gerne aftalen ned og få sælger til at kvittere. Kvitteringen bør også indeholde salgsdatoen og en beskrivelse af varen.
  • Opgiv aldrig dine kreditkortoplysninger til fremmede.
  • Vær generelt opmærksom på hvem du er i kontakt med og om vedkommende virker troværdige.
  • Tjek evt. købers el. sælgers kontaktoplysninger på www.dgs.dk eller www.krak.dk
Det er altid mest usikkert at forudbetale ved at lave en bankoverførsel, da banken ikke må tilbageføre beløbet uden kontohavers godkendelse. Opstår en tvist efter en bankoverførsel er det kun muligt at gå rettens vej.

Hvis muligt bør køber og sælger mødes ansigt til ansigt. Hvis man ikke kan mødes fysisk, anbefaler vi at man benytter PayPal til at betale, da det giver bedre sikkerhed imod snyd med sikker kreditkortbetaling. PayPal yder support på dansk og du kan oprette en konto gratis her:' www.paypal.com/dk

På hver annonce på RE*DO kan du se om den pågældende sælger har valgt at kunne modtage betaling via PayPal.

Før du sender en vare til køber er det en god idé at tjekke om betalingen er gået ind på din bankkonto eller din PayPal konto, med mindre andet er aftalt.

Når du afsender en vare til en køber, så sørg for at få en kvittering for forsendelsen af brevet eller pakken. Sælger bærer risikoen ved forsendelsen indtil den er afleveret til postvæsenet. Når varen sendes videre fra posthuset er det køber der bærer risikoen - forudsat at sælger i form af en kvittering kan dokumentere at varen er afsendt.


Falske annoncer

Det er ikke unormalt at støde på falske annoncer rundt omkring på Internettet. Det kan fx være annoncer hvor svindlere forsøger at få dig til at forudbetale en vare som ikke eksisterer eller forsøger at få dig til at sende en vare til udlandet.

Typiske kendetegn for falske annoncer:
  • Annoncen er på dansk, men den efterfølgende korrespondance foregår på engelsk.
  • Beløbet skal forudbetales til en konto i udlandet.
  • Tilbuddet lyder for godt til at være sandt.
  • En længere/detaljeret historie om, hvorfor du skal sende din vare til udlandet.
  • Vær skeptisk hvis sælger giver nedslag i prisen hvis en del af beløbet forudbetales.
  • Vær skeptisk hvis sælger beder dig overføre penge igennem internationale Money Transfer Services som fx Western Union.
Synes du, at en annonce virker mistænkelig, bør du klikke på "Anmeld annonce" eller kontakte support@redo.dk, så vi kan undersøge sagen nærmere.


Anmeldelse af falske annoncer

Vi tager alle henvendelser om misbrug af RE*DO's online tjenster alvorligt og vi tager hver dag stikprøver for at se om annoncer skulle indeholde ulovligheder, upassende indhold eller være placeret i forkerte kategorier. Da vi ikke har mulighed for at fange alle disse, beder vi dig anmelde annoncer som er mistænkelige eller ikke overholder RE*DO's retningslinjer så vi kan undersøge annoncen og sælgeren nærmere. "Anmeld Annonce" knappen finder du til venstre på hver annonce-side.
På forhånd tak!

Alle anmeldelser og henvendelser behandles anonymt.


Hælervarer

Sådan undgår du bedst muligt at købe en hælervare:
  • Mød sælgeren fysisk og se varen inden du betaler.
  • Bed om den originale købskvittering
  • Vurdér varens pris ifht. lignende produkter
  • Udskriv evt. annoncen og korrespondancen med sælger og gem til senere dokumentation.
  • Hvis varen har et serienummer, kan politiet oplyse om den er meldt stjålet.
Hvis du er kommet i kontakt med en hæler, skal du kontakte politiet.


Er du blevet snydt?

Såfremt du har betalt for en vare som sælger ikke har afsendt, eller hvis du har afsendt en varen og køber ikke betaler, bør du straks kontakte modparten og insitere på, at varen bliver afsendt eller betalt. Hvis modparten (sælgeren eller køberen) ikke reagerer på din anmodning, bør du kontakte support@redo.dk, så vi kan kontakte vedkommende med henblik på at afslutte handelen. Modtager vi flere klager over samme bruger, vil vi deaktivere brugerens adgang til REDO's tjenester.

Grundet persondataloven må RE*DO ikke udlevere oplysninger om andre brugere til dig. Istedet skal du rette henvendelse til politiet, som med en dommerkendelse kan bede RE*DO om brugerens personlige oplysninger.
REDO © Copyright 2013