Du er ikke logget ind | Log ind

Kontakt REDO support


Alle typer spørgsmål kan rettes til support@redo.dk.
Du kan forvente svar indenfor 24 timer på alle hverdage.

Hvis dit spørgsmål drejer sig om handel af brugte varer og dine rettigheder, beder vi dig læse nedenstående, ofte stillede spørgsmål, før du kontakter REDO Support.


Ofte stillede spøgsmål


Kan jeg returnere varen til sælger hvis jeg fortryder købet?

I handler mellem private gælder der som udgangspunkt ingen fortrydelsesret med mindre andet er aftalt.
Hvis du alligevel har fortrudt, så forsøg at kontakte sælger og se, om I kan finde ud af noget. Den bedste løsning er altid kommunikation. Men vær opmærksom på, at sælger har ret til at nægte at tage varen retur.
Såfremt I aftaler en fortrydelsesret, bør du få denne på skrift.
Er sælger erhvervsdrivende, har du jvf. forbrugeraftaleloven 14 dages returret.


Hvor længe skal jeg vente på at modtage min vare fra sælger?

Det er altid en god ide at aftale, hvornår varen senest skal være afsendt. Som oftest er proceduren, at køber overfører pengene til sælger, hvorefter sælger sender varen, når det overførte beløb kan registreres på sælgers bankkonto eller PayPal konto.

Såfremt I ikke har aftalt, hvornår varen skal sendes, skal den senest sendes ved påkrav.

Hvis dette ikke sker, bør du sende sælger et anbefalet brev, hvor du giver sælger et påkrav om, at denne skal sende varen. Du bør som hovedregel give sælger 10 dage til at få afsendt varen. Hvis du efter de 10 dage stadig ikke har modtaget varen, kan du hæve handlen. Af bevismæssige årsager bør dette igen ske via anbefalet brev eller lignende.

Den relevante bestemmelse findes i købelovens § 12.


Hvad gør jeg hvis varen ikke svarer til det annoncerede?

Om det købte lider af mangler, må vurderes ud fra beskrivelsen af varen, og hvad køber ud over dette har oplyst. Det er derfor en god ide, at gemme annoncen og al korrespondance mellem jer, indtil varen er modtaget og gennemprøvet. Som udgangspunkt kan du kun gøre indsigelser, såfremt der er tale om væsentlige mangler. Om der er tale om en væsentlig mangler, er en konkret vurdering.

Såfremt du finder ud af, at varen ikke svarer til beskrivelsen, skal du med det samme kontakte sælger og gøre opmærksom på dette. Grunden til, at det skal ske med det samme er, at hvis du venter for længe med at reklamere, mister du retten til at gøre indsigelser.

Kontakt sælger, og gå i dialog omkring annullering eller godtgørelse uden ugrundet ophold. Såfremt I ikke kan løse problemet ved almindelig samtale, bør du af bevismæssige årsager sende sælger et anbefalet brev, en email eller en SMS, hvor du gør dine indsigelser gældende. Du bør gemme en kopi af brevet eller kræve en kvittering for modtagelse af email og SMS.

Hvis det købte lider af en mangel, kan du som køber enten forlange, at købet går tilbage eller et forholdsmæssigt afslag i prisen.


Hvem bærer risikoen for forsendelsen?

Sælger bærer risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil varen er overgivet til den, der skal fragte varen til køber. Hvis intet andet er aftalt, er Post Danmark at anse for normal fragtfører.

Post Danmark fraskriver sig ethvert ansvar for varens hændelige undergang eller forringelse i forbindelse med alm. brevforsendelse, og derfor anbefaler vi, at der benyttes pakkepost, hvis varen er af større værdi. Ved benyttelse af pakkepost er varen forsikret op til kr. 5.000,-.

De nærmere betingelser for forsendelse via Post Danmark kan ses på www.postdanmark.dk.

Kort sagt anses varen for leveret i det øjeblik sælger afleverer varen ved fragtføre. Dog skal sælger kunne bevise at varen er sendt. Dette skal ske i form af en kvittering. Det er derfor altid en god ide at få fragtføre til at lave en kvittering på forsendelsen, uanset om varen sendes som brev eller pakke.

Det er naturligvis et krav, at varen pakkes og forsendes forsvarligt.


Hvordan sikrer jeg mig bedst imod svindel?

Se vores anbefalinger omkring sikker handel.
REDO © Copyright 2013